חברות הקנאביס הרפואי מודיעות: רוצות לחזור לאסדרה הישנה

שתיים מחברות הקנאביס משיבות לפני שעה קלה לבג"ץ ומבהירות כי לא תוכלנה למלא אחר ההוראות ולא תחזורנה לשווק קנאביס ב-370 ש"ח ביום ראשון הקרוב כפי שהנחו השופטים, זאת לדבריהן לאור החלטת משרד הבריאות שלא להתיר להן לייצר בעלויות זולות של האסדרה הישנה. הן דורשות לקיים דיון דחוף בשבוע הבא.

למרות החלטת בג”ץ מהשבוע שעבר מסתמן כי מטופלי הקנאביס הרפואי הותיקים לא יוכלו לרכוש ביום ראשון הקרוב קנאביס במחירי האסדרה הישנה, ב-370 ש”ח, ויאלצו להמשיך לשלם עד פי 4 ויותר בבתי מרקחת, זאת כמובן בתנאי שיצליחו למצוא מלאי זמין בבתי המרקחת שכן כספות הקנאביס בבתי המרקחת ריקות כמעט לגמרי.

בתשובה שהגישו היום (ה’) חלק מחברות הקנאביס לבג״ץ (“קנדוק” ו”IMC”) הן טוענות כי אין באפשרותן לחזור לשווק קנאביס רפואי במחירי ובתנאי האסדרה הישנה כפי שהורו שופטי בג״ץ בשבוע שעבר, זאת מכיוון שמשרד הבריאות אמנם מתיר להן למכור אותו במחירים הישנים אך אוסר עליהן לייצר אותו בתנאים הישנים, הזולים יותר.

עדכון (17:54): השופט הורה למשרד הבריאות להשיב לטענות הנ”ל עד יום ב’ (16.12).

לפי טענת החברות, וכפי שפורסם לראשונה במגזין קנאביס אמש, משרד הבריאות הבהיר אתמול (ד’) פעם נוספת כי על החברות לייצר קנאביס בתנאי האסדרה החדשה בלבד וכי הוא אינו מתיר להן לשוב לייצר בתנאי האסדרה הישנה. לפי משרד הבריאות חברה שתייצר בתנאי האסדרה הישנה תסתכן באובדן רשיונה.

בפנייתן לבג”ץ הבוקר מבקשות חברות הקנאביס מהשופטים להבהיר האם חובה עליהן למכור קנאביס במחירי האסדרה הישנה גם אם יצרו אותו בתנאי האסדרה החדשה בעלויות גבוהות, וכן בעיקר להורות למשרד הבריאות לאפשר להן לחזור לייצר בתנאי האסדרה הישנה ובנוסף לקיים דיון דחוף בתחילת השבוע הבא על מנת לשטוח את טענותיהן.

משרד הבריאות: “אסור לייצר בתנאי האסדרה הישנה”

אתמול שלח מנהל היחידה לקנאביס רפואי, יובל לנדשפט, מכתב רשמי אל החברות ובו הורה להן כי אין בכוונתו לאפשר להן לפעול בתנאי האסדרה הישנה “תהיה לכך הסיבה אשר תהיה”. לדברי חברות הגידול אין בידיהן מוצרים מן האסדרה הישנה, והן פועלות בהתאם לרישיון שניתן להן ומונע מהן ייצור או אריזה של מוצרי קנאביס רפואי כלשהם ובוודאי שאוסר עליהן מכירה ישירה למטופלים.

עוד לדבריהן לא רק שאין בידיהן האפשרות או היכולת לקיים את הוראות צו הביניים וההחלטה, אלא שקיום הצו וההחלטה משמעותו הישירה היא הפרת הוראות משרד הבריאות והפרת הוראות רישיונות הגידול שהוענקו להן על פי האסדרה החדשה, באופן שמציב אותן בסיכון לשלילת רישיונות אלה.

החברות פנו כאמור השבוע (ג׳) אל משרד הבריאות בבקשה דחופה להתיר להן לשווק קנאביס בתנאי האסדרה הישנה ופירטו כי “בכדי שניתן יהיה לספק מוצרים בתנאי האספקה של האסדרה הישנה יש לאפשר פעילות לפי האסדרה הישנה, ולשם כך על משרד הבריאות להאריך את תוקף רשיונות העיסוק מהאסדרה הישנה, או להעניק רישיונות חדשים באופן שיאפשר לפעול לייצור מוצרי Non-GMP ולספקם למטופלים”. בנוסף ביקשו החברות כי משרד הבריאות יתיר להן להפעיל מחדש מרכזי חלוקה וכן לגייס עובדים ולהכשיר קווי ייצור לצורך עמידה בהוראות הצו.

“מוצרים נחותים”

בתשובה הודיע משרד הבריאות כי אין בכוונתו להעניק לחברות את מבוקשן. “אין בכוונת משרד הבריאות לאפשר לחזור למוצרים הנחותים אשר טומנים בחובם סיכון מוגבר לבריאות המטופלים, שכן הדעת לא סובלת כי במצב בו ניתן לייצר מוצרים בהתאם לכללי איכות שהם ברמת איכות ובטיחות המתאימה למוצרים המשמשים לרפואה, ישווקו מוצרים שיוצרו על פי האסדרה הישנה,” נכתב.

יש לציין כי החברות מחו על החלטה זו של המשרד וטענו כי משרד הבריאות בעצמו הורה לפני מספר חודשים להעביר 30 אחוז ממלאי המוצרים הישנים לבתי המרקחת ולשווקם למטופלים שמחזיקים במרשמים לפי האסדרה החדשה.

“רק לפני חודשים ספורים היה משרד הבריאות נכון לאפשר ל’מוצרים נחותים’ אלו להגיע לידי מטופלים שהחזיקו ברישיונות האסדרה החדשה,” טענו. “האם בכך סיכן משרד הבריאות ביודעין ובכוונה את המטופלים? משרד הבריאות מיתמם, שכן כל שעליו לעשות הוא להתיר עיסוק בהתאם לאסדרה הישנה כפי שהייתה נהוגה”.

לדברי חברות הקנאביס “המענה של משרד הבריאות מעלה חשש כי משרד הבריאות פועל בכוונת מכוון או באדישות, באופן שעלול למנוע מהחברות לקיים את צו הביניים, תוך שהוא מציג באופן שגוי לחלוטין את התנאים בהן ייצרו המשיבות בעבר מוצרי הקנאביס רפואי״.

חברות הקנאביס דורשות דיון דחוף

עוד הוסיפו החברות כי “באשר לחששות של משרד הבריאות לשלום הציבור ולכך שמוצרים נחותים יגיעו למטופלים, מעבר לעובדה שמשרד הבריאות הורה כאמור שמוצרים אלה יסופקו על ידי בתי מרקחת, הרי שלמשרד הבריאות ידוע היטב שכל החוות נושאות כיום תו תקן של IMC-GAP וכי המוצרים שיארזו יהיו מוצרים שגודלו בתקינה המחמירה ולכן החשש של משרד הבריאות אינו רלוונטי”.

לסיכום בקשו החברות מבית המשפט להורות למשרד הבריאות להתיר להן לפעול בהתאם לתנאי האסדרה הישנה, לא רק בשלב השיווק כי אם גם בשלב הייצור. בנוסף דורשות החברות מבג״ץ לקבוע דיון דחוף כבר בשבוע הבא בכדי לאפשר להן להשמיע את עמדתן בפני השופטים לצורך בחינת החלופות היעילות ביותר שיאפשרו להן לקיים את הוראות בג״ץ בצורה המיטבית תוך פרק זמן מינימלי.

יש לציין כי למרות שמשרד הבריאות אוסר על החברות לשוב לייצר קנאביס בתנאי האסדרה הישנה, ללא תקן IMC-GAP, המשרד כן התיר השבוע לחברה פרטית לייבא קנאביס מחו”ל על אף שלא יוצר בתקן זה. כמו כן המשרד מתיר לחברות למכור מוצרי אסדרה ישנה בבתי המרקחת גם בימים אלה.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר